Συνέντευξη με την συγγραφέα Ματίνα Ζαγκότη


Η ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ ΜΑΤΙΝΑ ΖΑΓΚΟΤΗ

Γράφει η Κυριακή Γανίτη(Dominica Amat)

Σημερινή μου καλεσμένη στην στήλη των συνεντεύξεων η συγγραφέας Ματίνα Ζαγκότη. Την ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο καί τις απαντήσεις της. Από τις εκδόσεις Ελκυστής κυκλοφορεί το βιβλίο της, με τίτλο ''Κόκκινοι κάστορες εναντίον Μπλε". Της εύχομαι να είναι καλοτάξιδο. Για όσους/ες επιθυμούν να το διαβάσουν, μπορούν να το προμηθευτούν από κάποιο βιβλιοπωλείο.


Πάμε να δούμε τι μοιράστηκε μαζί μας...

ΕΡΩΤΗΣΗ 1: Από τις εκδόσεις Ελκυστής κυκλοφορεί το παιδικό σας παραμύθι με τίτλο ''Κόκκινοι κάστορες εναντίον Μπλε''. Να είναι καλοτάξιδο. Μπορείτε να μας πείτε λίγα λόγια γι’ αυτό; 

Μ.Ζ. Όπως δηλώνει ο τίτλος, το βιβλίο θα μας παρουσιάσει μία διαμάχη μεταξύ των καστόρων. Οι κόκκινοι κάστορες μάχονται τους μπλε για το ποιος θα επικρατήσει στην περιοχή. Είναι ένα θέμα διαχρονικό που απασχολεί τους ανθρώπους, σίγουρα και τα παιδιά που ακούνε γύρω τους διάφορες ειδήσεις για τον πόλεμο. Οι κάστορες ωστόσο καταφέρνουν κάτι που οι άνθρωποι δεν κατάφεραν ακόμη. Βρίσκουν έναν τρόπο να συμβιώσουν αρμονικά και να ξεπεράσουν τις όποιες διαφορές τους για χάρη του συλλογικού καλού και της προκοπής του τόπου τους. Παρόλο που αρχικά φαίνεται ως μια ιστορία διαμάχης, τελικά είναι μια ιστορία συμφιλίωσης και συνεργασίας.

ΕΡΩΤΗΣΗ 2: Πώς αποφασίσατε να στραφείτε στην συγγραφή ενός παιδικού βιβλίου;

Μ.Ζ. Η ενασχόλησή με τη συγγραφή προέκυψε εντελώς ξαφνικά. Δεν ήταν κάτι που είχα κατά νου. Ωστόσο κοιτάζοντας πίσω συνειδητοποιώ ότι πάντα υπήρχαν σκόρπιες ιστορίες στο κεφάλι μου. Όταν γεννήθηκε ο μεγάλος μου γιος, θέλησα να γράψω κάτι για εκείνον κι έτσι άνοιξε για μένα ο δρόμος της συγγραφής.

ΕΡΩΤΗΣΗ 3: Ποια η πηγή έμπνευσης της ιστορίας του βιβλίου σας; Πόσος χρόνος χρειάστηκε για να ολοκληρώσετε την συγγραφή του;

Μ.Ζ. Γενικότερα εμπνέομαι από τα παιδιά μου και την καθημερινότητά μας. Κάτι που θα πουν, κάτι που θα κάνουν, μια ερώτηση, μια χαζομάρα, μια εξυπνάδα, οτιδήποτε. Μια μέρα που παίζαμε με τον γιο μου, στην προσπάθειά μου να διακόψω για λίγο το παιχνίδι, του ανέφερα ότι και στην αρχαιότητα ακόμη σταματούσαν τον πόλεμο για να πάνε οι αθλητές στους ολυμπιακούς αγώνες. Οπότε η έννοια της εκεχειρίας είναι που ενέπνευσε την ιστορία των καστόρων.
Στο δεύτερο σκέλος, λόγω του ότι το κείμενο είναι μικρό, δεν χρειάστηκε πολύς χρόνος για την ολοκλήρωσή του. Όμως έχω τη συνήθεια να αφήνω το κείμενο για κάποιο διάστημα και να επανέρχομαι εκ νέου με νέα ματιά.

ΕΡΩΤΗΣΗ 4: Τί θα επιθυμούσατε να ‘’κοινωνήσετε’’ στα μικρά παιδιά μέσα από την ιστορία του βιβλίου σας;

Μ.Ζ. Αξίες διαχρονικές και πανανθρώπινες όπως αλληλεγγύη, ενσυναίσθηση, σεβασμός, συνεργασία, αποδοχή. Είμαστε όλοι άνθρωποι, έχουμε παρεμφερή προβλήματα, μας συνδέουν πολύ περισσότερα από όσα μας χωρίζουν. Η ανθρωπιά στις μέρες μας δυστυχώς φθίνει, παρά τις τόσες επιτυχίες μας σε άλλους τομείς.

ΕΡΩΤΗΣΗ 5: Ποια τα οφέλη της ανάγνωσης βιβλίων από μικρή ηλικία;

Μ.Ζ. Η συμβολή της ανάγνωσης στην ανάπτυξη και εξέλιξη του παιδιού είναι ολιστική καθώς ενισχύει τη νοητική, γλωσσική, γνωστική, προσωπική, ηθική, συναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού. Αποτελεί ένα σημαντικό εργαλείο στη διαδικασία της μάθησης, ως μία δημιουργική απασχόληση που ενισχύει τις μαθησιακές ικανότητες, βελτιώνει ποικίλες δεξιότητες και συντελεί στην ανάπτυξη της προσωπικότητας. Επίσης, το παιδί εξοικειώνεται με το βιβλίο ως μέσο ψυχαγωγίας, εν αντιθέσει με το σχολικό βαρετό διάβασμα. Το πιο σημαντικό, θεωρώ, είναι η ενδυνάμωση της σχέσης γονέα – παιδιού. Ο ποιοτικός χρόνος που περνάμε με τα παιδιά μας, όταν τους δίνουμε την αμέριστη προσοχή μας και κατά τον οποίο δημιουργούνται ισχυροί συναισθηματικοί δεσμοί.

ΕΡΩΤΗΣΗ 6: Πώς ένα παραμύθι δύναται να αναπτύξει την κριτική ικανότητα καί σκέψη των παιδιών;

Μ.Ζ. Το καλό με τα παραμύθια είναι πως αποτελούν το έναυσμα για να συζητήσουμε με τα παιδιά μας. Μετά την ανάγνωση ζητάμε από το παιδί να χαρακτηρίσει τους ήρωες, έστω και σε επιφανειακό επίπεδο. Το παιδί θα είναι σε θέση να κατανοήσει ποιες συμπεριφορές και αξίες των ηρώων είναι θετικές και αντίστοιχα ποιες συμπεριφορές των αντιηρώων δεν είναι αποδεκτές. Ρωτώντας την άποψη του παιδιού για τις πράξεις των ηρώων ενισχύεται η κριτική του σκέψη. Ακόμη, μπορούμε να θέσουμε ερωτήσεις κατανόησης, ή να ζητήσουμε εναλλακτικές εξελίξεις στην πλοκή, ή να ρωτήσουμε τι θα έκανε το παιδί αν βρισκόταν στη θέση του ήρωα.

ΕΡΩΤΗΣΗ 7: Είναι, τελικά, τα παιδιά οι πιο αυστηροί κριτές καί το πιο απαιτητικό κοινό;

Μ.Ζ. Είναι σίγουρα εξίσου αυστηρά και απαιτητικά όσο κάθε άλλο κοινό. Το παιδί όπως κι ο ενήλικος αναγνώστης, ένα βιβλίο που δεν το αγγίζει συναισθηματικά, δεν το ενθουσιάζει, θα το αφήσει στην άκρη. Δε νομίζω πως υπάρχει συγγραφέας παιδικού βιβλίου που να θεωρεί εύκολη υπόθεση το γράψιμο για παιδιά. Ακριβώς επειδή απευθυνόμαστε σε παιδιά πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί στο τι γράφουμε και πως το γράφουμε. Χρειάζεται περισσότερη προσοχή στο πως θα προσεγγίσουμε διάφορα θέματα και απαιτείται σεβασμός στην ιδιαίτερη ηλικία των παιδιών.

ΕΡΩΤΗΣΗ 8: Τέλος, τί θα συμβουλεύατε τους νέους συγγραφείς που επιθυμούν να γράψουν βιβλία για παιδιά;

Μ.Ζ. Πραγματικά δεν ξέρω. Είμαι εντελώς ακατάλληλη να δώσω συμβουλές συγγραφής. Νομίζω όμως το σημαντικό είναι να είναι αληθινοί, να θυμούνται πως απευθύνονται σε παιδιά, με ό,τι αυτό συνεπάγεται, λεξιλόγιο, σεβασμός, κατανόηση. Προσωπικά, δε θα έγραφα κάτι που δε θα έλεγα ποτέ στα παιδιά μου. Το κάθε παιδί που διαβάζει το βιβλίο μου, είναι το παιδί μου που του διαβάζω εγώ το βιβλίο μου.

Σας ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο σας καί τις απαντήσεις σας.

Με εκτίμηση, Κυριακή Γανίτη από το blog Dominica Amat

Διαβάστε την κριτική μου για το βιβλίο εδώ: https://www.dominicamat.gr/2024/03/blog-post_3.html



Συνέντευξη με την συγγραφέα Ματίνα Ζαγκότη Συνέντευξη με την συγγραφέα Ματίνα Ζαγκότη Reviewed by Dominica on Μαρτίου 06, 2024 Rating: 5

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Εικόνες θέματος από sndr. Από το Blogger.