Συνέντευξη με τη συγγραφέα Φραντζέσκα Αλεξοπούλου-Πετράκη

 


Γράφει η Κυριακή Γανίτη(Dominica Amat)


    Σημερινή μου καλεσμένη στην στήλη των συνεντεύξεων η συγγραφέας Φραντζέσκα Αλεξοπούλου-Πετράκη. Την ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο καί τις απαντήσεις της. Από τις εκδόσεις Κόκκινη Κλωστή Δεμένη κυκλοφορεί το παιδικό της παραμύθι με τίτλο ''Λέξεις φτερωτές''. Της εύχομαι να είναι καλοτάξιδο. Για όσους/ες επιθυμούν να το διαβάσουν,μπορούν να το προμηθευτούν είτε από το επίσημο site του εκδοτικού,είτε από κάποιο βιβλιοπωλείο.


Για να δούμε τι μοιράστηκε μαζί μας...


ΕΡΩΤΗΣΗ 1: Πώς ‘’εισχώρησε’’ η συγγραφή στη ζωή σας;


Φ.Α.-Π. Η μεγάλη μου αγάπη για το διάβασμα ήταν αυτή με έσπρωξε και στη συγγραφή. Με γοήτευε η σκέψη ότι μπορείς να πλάσεις - σαν συγγραφέας – έναν κόσμο όπως εσύ τον φαντάζεσαι,να δράσεις όπως εσύ θα ήθελες και να ανατρέψεις αυτά που οι άλλοι περίμεναν ίσως από σένα. Ήμουν σίγουρα ο “μπελάς” των δασκάλων μου στο δημοτικό σχολείο,γιατί όταν άρχιζα να γράφω στο αγαπημένο μου μάθημα “Έκθεσις Ιδεών” ξεχνούσα να σταματήσω! Κάπου εκεί εντοπίζω τις πρώτες μου συγγραφικές προσπάθειες,και χρησιμοποιώντας  – κυριολεκτικά - τις εκθέσεις ιδεών,ξεδίπλωνα τις πρώτες μου ιδέες. Τα χρόνια περνάν και από τις παροτρύνσεις των αγαπημένων δασκάλων μου να συνεχίσω να γράφω,βρίσκομαι με “δάσκαλο” τον Νίκο Πιλάβιο,τον αγαπημένο σε όλους Παραμυθά,να οδηγεί τα βήματά μου σαν φοιτήτρια,στα μαγικά μονοπάτια των Παιδικών Παραμυθιών. Η συνέχεια; Η απόλαυση της χαράς της συγγραφής,η χαρά της δημιουργίας,ήταν αυτή που καθόριζε την πορεία μου και τις επιλογές μου. Και οι φωνούλες των δικών μου μωρών “μαμά,πες μας ένα δικό σου παραμύθι για να κοιμηθούμε” με έπεισαν ότι κάτι πάει μάλλον καλά.


ΕΡΩΤΗΣΗ 2: Πρόσφατα κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Κόκκινη Κλωστή Δεμένη το νέο σας παραμύθι με τίτλο ‘’Λέξεις φτερωτές’’. Να είναι καλοτάξιδο. Μπορείτε να μας πείτε λίγα λόγια γι’αυτό;


Φ.Α.-Π. Η Ρένα,μια μικρούλα που τρελαίνεται να ζωγραφίζει,και η αγαπημένη της οικογένεια χτίζουν άθελά τους έναν μικρό πύργο και απομονώνονται,χωρίς πραγματικά να ακούει ο ένας τον άλλον. Καθένας κλείνεται στα δικά του προβλήματα και στις δικές του σκέψεις και απομακρύνεται σιγά σιγά από τους άλλους. Η Ρένα με μία ασήμαντη αφορμή ξεσκεπάζει και γκρεμίζει αυτόν τον πύργο,προσπαθώντας να ακούσει,αλλά και να ακουστεί. 

Πρόκειται για ένα παιδικό βιβλίο για την ενσυναίσθηση και για την αξία της ουσιαστικής επικοινωνίας με τους γύρω μας.



ΕΡΩΤΗΣΗ 3: Ποιά ήταν η πηγή έμπνευσης του εν λόγω παραμυθιού;


Φ.Α.-Π. Μια αποφασιστική και με δυναμικό χαρακτήρα μικρούλα,που γνώρισα σε ένα εικαστικό happening που κάναμε στο πλαίσιο μιας παρουσίασης ενός βιβλίου μου. Η μικρή μου φίλη,ενώ είχε κάθε καλή διάθεση και έμπνευση για να πάρει μέρος στο ομαδικό ζωγραφικό παιχνίδι,δεν τα κατάφερνε και ψιθυριστά προσπαθούσε να φέρει τις αντιρρήσεις της. Εγώ πάλι,παρασυρμένη από τον ενθουσιασμό των παιδιών,παρερμήνευσα τα λόγια της και μια και δυο φορές,πράγμα που την έκανε να θυμώσει. Ευτυχώς η σωτήρια διαμεσολάβηση του μικρού μου γιου,έλυσε την μικρή μας παρεξήγηση και έγινε αφορμή για την αρχή μιας μεγάλης φιλίας και… ενός νέου βιβλίου.  


ΕΡΩΤΗΣΗ 4: Τί θα επιθυμούσατε να αποκομίσουν τα μικρά παιδιά από την επαφή τους με τo παραμύθι σας;


Φ.Α.-Π. Η ιστορία είναι τόσο συνηθισμένη,τόσο καθημερινή… συμβαίνει στο σπίτι μας,στη βιαστική ροή της καθημερινότητάς μας. Όλοι μιλάμε,αλλά, όλοι ακούμε; 

Καταλαβαινόμαστε μεταξύ μας ή είμαστε εντελώς αδιάφοροι για το τι λένε οι άλλοι;

Αυτός άλλωστε είναι και ο κύριος λόγος που έγραψα αυτή τη μικρή ιστορία. Χωρίς δράκους με φωτιές και δράση έντονη,μα με βαθιά ευαισθησία για το πρόσωπο που είναι δίπλα μας: τι λέει; τι σκέφτεται; πως νιώθει; 

Και αυτό πρέπει να ξεκινήσει από τον μικρόκοσμο της οικογένειάς μας,για να απλωθεί και πιο έξω,στον συνάνθρωπό μας,στην κοινωνία που ζούμε.


ΕΡΩΤΗΣΗ 5: Ποιά τα οφέλη της ανάγνωσης βιβλίων από μικρή ηλικία;


Φ.Α.-Π. Πολλές έρευνες αποδεικνύουν ότι η καθημερινή ανάγνωση σε μικρά παιδιά προσχολικής ηλικίας,τα βοηθάει να αναπτύξουν το λεξιλόγιο τους,περισσότερο από αυτά,που δεν έχουν την ανάγνωση στις δραστηριότητές τους. Τα βοηθά στο να κατανοήσουν πως λειτουργεί η γραφή και η ανάγνωση αλλά και πως λειτουργεί ο κόσμος γύρω τους. Βοηθά στην ανάπτυξη του εγκεφάλου τους και της γλωσσικής τους ικανότητας. Η ανάγνωση μαθαίνει στο παιδί να συγκεντρώνεται και του ξυπνά την δίψα για μάθηση. Είναι σαν να ανοίγει ένα παράθυρο στον νου του! Ενεργοποιεί την φαντασία και τη δημιουργικότητα. Δίνει χαρά και το κάνει να νιώθει συναισθήματα,να διασκεδάζει. Μα πάνω απ’όλα δημιουργείτε δεσμούς με το παιδί,δένεστε μαζί του,συζητώντας και αναλύοντας αυτά που ένιωσε. 


ΕΡΩΤΗΣΗ 6: Πώς ένα παραμύθι δύναται να αναπτύξει την κριτική ικανότητα καί σκέψη των παιδιών;


Φ.Α.-Π. Η θετική επίδραση των παραμυθιών στην γνωστική,γλωσσική,συναισθηματική,κοινωνική και ηθική ανάπτυξη των παιδιών είναι αποδεδειγμένη και αναμφισβήτητη. Όσον αφορά την γνωστική ανάπτυξη,τα παραμύθια βοηθούν το παιδί στην απόκτηση γνώσεων,καθώς και στην βελτίωση βασικών γνωστικών λειτουργιών όπως η προσοχή,η μνήμη,η συγκέντρωση,η κριτική σκέψη. Επιπλέον,τα παραμύθια βοηθούν στην ενίσχυση δεξιοτήτων όπως η δημιουργικότητα και η φαντασία. Οι δεξιότητες σκέψης δεν μπορούν να αναπτυχθούν χωρίς υποστήριξη,ενίσχυση και εξάσκηση. Κυρίαρχο ρόλο στην καλλιέργειά τους παίζουν πρώτα οι γονείς και ακολούθως,σε αυτή την προσπάθεια,προστίθεται το σχολείο. Βασίλισσα των σκέψεων είναι η κριτική σκέψη. Είναι αυτή που κάνει τη ζωή μας πιο εύκολη,με τη λήψη σωστών αποφάσεων. Είναι η σκέψη που μας βοηθά να αξιολογούμε όλες τις ιδέες και να καταλήγουμε στην πιο αποτελεσματική,με σύνεση και με λιγότερη επικινδυνότητα. Είναι αυτή που μας επιτρέπει να μελετούμε κάθε πληροφορία και να καταλήγουμε στην αντίληψη του σωστού. Σημαντικό ρόλο στην κριτική σκέψη παίζει το συναίσθημα,το οποίο επηρεάζει πολλές φορές τις αποφάσεις μας. Όλα αυτά τα στοιχεία,ακόμα και η διαχείριση των συναισθημάτων,καλλιεργούνται από νωρίς. Η κριτική σκέψη δεν εξαρτάται από γενετικές καταβολές ή κληρονομικότητα,αλλά είναι επίκτητη. Δηλαδή,ΔΙΔΑΣΚΕΤΑΙ. Έτσι,μπορεί κάθε άνθρωπος να την αποκτήσει,με ανάλογη υποστήριξη από το περιβάλλον του και από το σχολείο. Να σημειώσουμε ότι τα πιο γόνιμα χρόνια ανάπτυξης της κριτικής σκέψης είναι τα πρώτα δεκαπέντε της ζωής του ανθρώπου. Η αφύπνιση της δημιουργικής και κριτικής σκέψης έχει ανάγκη από προσεγγίσεις που προβληματίζουν,κινητοποιούν το ενδιαφέρον,προκαλούν και οδηγούν το παιδί σε διερεύνηση και ανακάλυψη πολλαπλών λύσεων. Και η ανάγνωση παραμυθιού είναι το μαγικό κλειδί της αφύπνισης. 


ΕΡΩΤΗΣΗ 7: Πώς πήρατε την απόφαση να γράψετε παιδικά παραμύθια;


Φ.Α.-Π. Η μεγάλη μου αγάπη για τα παιδιά ήταν η αφορμή και η τεράστια εμπιστοσύνη μου σε αυτά. Τα παιδιά,πάντα βρίσκουν την αλήθεια. Πάντα βρίσκουν την ομορφιά. Ήθελα να ανοίξω μαζί τους ένα νοητό διάλογο,που θα με γεμίσει αισιοδοξία και ελπίδα για ένα μέλλον φωτεινό. Ο ερχομός των παιδιών μου με έκανε να σκύψω πάνω τους και να αφουγκραστώ τα μικρά μεγάλα θέματα που τα απασχολούν και κοντά τους,να μάθω και εγώ. 


 ΕΡΩΤΗΣΗ 8: Είναι,τελικά,τα παιδιά οι πιο αυστηροί κριτές και το πιο απαιτητικό κοινό;


Φ.Α.-Π. Ναι,είναι. Παράλληλα όμως είναι και το πιο αληθινό και ειλικρινές κοινό. Γιατί τα παιδιά είναι “ατόφια” και δεν θα προσποιηθούν από ευγένεια ή συμβατικότητα. Κι αν καταφέρεις να “τα αγγίξεις” είναι πολύ σημαντικό.


ΕΡΩΤΗΣΗ 9: Έχετε ξεκινήσει τη συγγραφή του επόμενου βιβλίου σας; Κι αν ναι,πότε περίπου να το περιμένουμε;


Φ.Α.-Π. Ναι,φυσικά και γράφω το επόμενο βιβλίο. Και το απολαμβάνω. Είναι τελείως μαγικό και χάνομαι μαζί του σε τόπους φανταστικούς. Τώρα πότε θα το περιμένετε… αυτό είναι μια άλλη συζήτηση,γιατί ο δρόμος από την συγγραφή ως τη βιτρίνα του βιβλιοπωλείου είναι πολύ μακρύς. Και πρέπει να υπάρχει και το σωστό timing.

Ακόμα,δουλεύω και κάτι άλλο,ένα σενάριο (για παιδιά πάντα),αλλά αυτή τη στιγμή δεν μπορώ να πω περισσότερα...Μόνο ότι είναι ΥΠΕΡΟΧΟ αυτό που θα συμβει!

 

ΕΡΩΤΗΣΗ 10: Τέλος,τί θα συμβουλεύατε τους νέους συγγραφείς που επιθυμούν να γράψουν βιβλία για παιδιά; 


Φ.Α.-Π. Αν μπορούσα να δώσω συμβουλή σε κάποιον νέο συγγραφέα θα του έλεγα να είναι όσο πιο αληθινός μπορεί,όσο πιο αισιόδοξος γίνεται και όσο πιο ελεύθερος θα μπορούσε ποτέ να γίνει. Να σπάσει όλα τα καλούπια. Καλή δύναμη!


Σας ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο σας καί τις απαντήσεις σας.


Με εκτίμηση,Κυριακή Γανίτη από το blog Dominica Amat


Διαβάστε εδώ την κριτική μου για το βιβλίο: https://dominicamat.blogspot.com/2021/04/blog-post_48.html






Συνέντευξη με τη συγγραφέα Φραντζέσκα Αλεξοπούλου-Πετράκη Συνέντευξη με τη συγγραφέα Φραντζέσκα Αλεξοπούλου-Πετράκη Reviewed by Dominica on Μαΐου 14, 2021 Rating: 5

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Εικόνες θέματος από sndr. Από το Blogger.