Μη λεκτική επικοινωνία ως μέσο επικοινωνίας στα παιδιά νηπιακής ηλικίας

 


Γράφει η Κυριακή Γανίτη(Dominica Amat)


ΒΙΒΛΙΟΠΡΟΤΑΣΗ


   Η επικοινωνία είναι ένα από τα χαρίσματα που δόθηκαν απλόχερα στο ανθρώπινο γένος. Μέσω αυτής αναπτύσσουμε τις σχέσεις μας με τους άλλους ανθρώπους,εξωτερικεύουμε τα όποια συναισθήματά μας,εκφέρουμε την άποψή μας,διεκδικούμε,μαλώνουμε καί φιλιώνουμε καί καθιστάμε γνωστό στους υπόλοιπους το τι επιθυμούμε εκείνη την στιγμή. Όταν γεννιόμαστε δεν έχουμε την δυνατότητα να αρθρώσουμε λόγο καί μέχρι μια ηλικία τα παιδιά επικοινωνούν με τους μεγαλύτερους,ή,με άλλα παιδιά μέσω της κίνησης των χεριών καί των ποδιών,ή,βάσει των εκφράσεων των προσώπων τους. Ακόμη καί το κλάμα είναι ένα μέσο με το οποίο δηλώνουν τον πόνο,τον φόβο,την ανασφάλεια,την ανάγκη για αγκαλιά,την πείνα,ή,την όποια ενόχληση νιώθουν τη δεδομένη στιγμή.

  Όταν έφτασε στα χέρια μου το βιβλίο ''Μη λεκτική επικοινωνία ως μέσο επικοινωνίας στα παιδιά νηπιακής ηλικίας" της συγγραφέως Γεωργίας Κωνσταντίνου που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Συμπαντικές Διαδρομές,το πρώτο πράγμα που έκανα ήταν να ψάξω περισσότερες πληροφορίες σχετικά με αυτό καί κυρίως με το είδος στο οποίο ανήκει. Πρόκειται για ένα δοκίμιο που όπως αναφέρει ο τίτλος του σχετίζεται στον τρόπο επικοινωνίας των παιδιών νηπιακής ηλικίας.

    Ξέρω πως δεν συνηθίζω να διαβάζω δοκίμια καί πόσο μάλλον να τα παρουσιάζω στο blog. Ελάχιστες είναι οι φορές που έχει τύχει μέχρι σήμερα να σας προτείνω κάποιο καί αφορούσαν δοκίμια που διαβάζονταν άκοπα,καθώς ήταν απαλλαγμένα από τον ξύλινο,μονότονο λόγο με τον οποίο είθισται να γράφονται καί απευθυνόντουσαν,όχι μόνο σε μία ειδική κατηγορία αναγνωστών που ειδικεύονται στον εκάστοτε τομέα,αλλά σε όλους κι όλες εκείνους κι εκείνες που επιθυμούν να λάβουν μία ευρύτερη γνώση σχετικά με κάποιο θέμα που τους/τις ενδιαφέρει. Εγώ τάσσομαι στο πλάι εκείνης της μερίδας του αναγνωστικού κοινού που κρατά ζωντανή την φλόγα της μάθησης όσα χρόνια κι αν περάσουν. 

  Περιγραφή βιβλίου:

   "Η επικοινωνία είναι τόσο η αποστολή όσο και η λήψη μηνυμάτων,τόσο λεκτικών όσο και μη. Η επικοινωνία πραγματοποιείται σε μεγάλο βαθμό μέσω του σώματος. Πράγματι,το σώμα μας εκφράζει πολλά συναισθήματα ακόμα κι αν δεν το γνωρίζουμε. Και είμαστε όλοι πολύ ευαίσθητοι σε αυτό το κανάλι επικοινωνίας. Οι ενήλικες προσέχουμε την εμφάνιση,τα ρούχα,αλλά και τη στάση,τις χειρονομίες,τις εκφράσεις του προσώπου,τα βλέμματα,τα χαμόγελα. Τι συμβαίνει όμως με τα παιδιά και τα νήπια; Η μη λεκτική επικοινωνία είναι σημαντική για τα νήπια. Καθώς οι λέξεις δεν υπάρχουν σχεδόν στον πρώτο χρόνο της ζωής τους,τα βρέφη και τα νήπια μαθαίνουν να επικοινωνούν μεταξύ τους μέσω μη λεκτικής επικοινωνίας:ένα χαμόγελο,ένα βλέμμα ή ένα άγγιγμα είναι παραδείγματα. Η σημασία των πρώιμων,μη λεκτικών διαδικασιών επικοινωνίας μεταξύ μητέρας και βρέφους είναι πλέον καλά αναγνωρισμένη. Στην περιγραφή αυτών των διαδικασιών,με βάση τις παρατηρήσεις που συλλέγονται στην έρευνα,θα ήθελα να επιστήσω την προσοχή στη σημασία των κοινών δραστηριοτήτων μεταξύ ενηλίκων και παιδιών κατά τη διάρκεια της φροντίδας,μέσω αυτών των συνηθισμένων γεγονότων που λαμβάνουν χώρα αρκετές φορές την ημέρα. Η δράση του ενήλικα δεν είναι ανεξάρτητη από τη συμπεριφορά του παιδιού,από μικρή ηλικία,ενώ η φροντίδα παρέχεται πλήρως από τον ενήλικα. Για παράδειγμα,ενώ οι πτυχώσεις καθαρίζονται,το μωρό υποχωρεί ή αντιστέκεται στις κινήσεις του ενήλικα ή,εάν ο ενήλικας του δώσει την ευκαιρία,είναι το μωρό που ξεκινά τη δράση."

  Θετικά στοιχεία βιβλίου:

- Οικείος,κατανοητός λόγος

- Παραδείγματα παρμένα από την καθημερινή ζωή

- Ενδελεχής έρευνα από την μεριά της συγγραφέως 

- Γρήγορα καί περιεκτικά κεφάλαια

   Ξέρω πως δεν είναι από εκείνα τα βιβλία που φιγουράρουν στις πρώτες θέσεις στις λίστες των αναγνωστών/στριών με τα βιβλία που θα επιθυμούσαν να προμηθευτούν καί να αγοράσουν,αλλά δεν παύει να υπάρχουν κι εκείνοι/ες που ψάχνουν κάτι διαφορετικό,είτε επειδή είναι πιο δεκτικοί/ες,είτε λόγω του επαγγέλματος καί των σπουδών τους. Γιατί,λοιπόν,να μην το αναζητήσουν; Εγώ το βρήκα ενδιαφέρον καί το διάβασα μέσα σε λίγη ώρα.

Καλή ανάγνωση!


ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ: ΓΕΩΡΓΙΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ


ΕΚΔΟΣΕΙΣ: ΣΥΜΠΑΝΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ


ΣΕΙΡΑ: Ab Ovo





   


Μη λεκτική επικοινωνία ως μέσο επικοινωνίας στα παιδιά νηπιακής ηλικίας Μη λεκτική επικοινωνία ως μέσο επικοινωνίας στα παιδιά νηπιακής ηλικίας  Reviewed by Dominica on Δεκεμβρίου 12, 2021 Rating: 5

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Εικόνες θέματος από sndr. Από το Blogger.