Συνέντευξη με τον συγγραφέα Κωνσταντίνο Τζίμα


Ο ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΤΖΙΜΑΣ

Γράφει η Κυριακή Γανίτη(Dominica Amat)

   Σημερινός μου καλεσμένος στην στήλη των συνεντεύξεων ο συγγραφέας Κωνσταντίνος Τζίμας. Τον ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο καί τις απαντήσεις του. Από τις εκδόσεις Ελκυστής κυκλοφορεί το βιβλίο του με τίτλο ''Οι κυρίες και οι κύριοι Αριθμοί''. Του εύχομαι να είναι καλοτάξιδο. Για όσους/ες επιθυμούν να το διαβάσουν, μπορούν να το προμηθευτούν είτε από το επίσημο site του εκδοτικού, είτε από κάποιο βιβλιοπωλείο. 


Για να δούμε τι μοιράστηκε μαζί μας...

ΕΡΩΤΗΣΗ 1: Κυκλοφόρησε, πρόσφατα, από τις εκδόσεις Ελκυστής το βιβλίο σας με τίτλο ''Οι κυρίες και οι κύριοι Αριθμοί''. Να είναι καλοτάξιδο. Μπορείτε να μας πείτε λίγα λόγια γι’ αυτό;

K.T. Ευχαριστώ πολύ για τη φιλοξενία.Το παιδικό βιβλίο "Οι κυρίες και οι κύριοι Αριθμοί" αποτελείται από έντεκα ιστορίες. Ξεκινώντας από τον κύριο Ένα, φτάνοντας στην κυρία Δέκα και κλείνοντας με την κυρία Μηδέν κάθε αριθμός έχει τη δική του ύπαρξη, το δικό του μήνυμα, το δικό του ζόρι και τη λύση στο πρόβλημά του. Κάποιες ιστορίες έχουν ανοιχτό τέλος, κάποιες άλλες πάνω από μια κατάληξη όπου ο αναγνώστης μπορεί να επιλέξει πια επιθυμεί...Ο αναγνώστης δεν έχει παθητικό ρόλο αλλά είναι συν- δημιουργός. Δηλαδή συμμετέχει ( με τραγούδι, με ζωγραφική, με κίνηση...). Ήθελα να δημιουργήσω μια λογοτεχνική, καλλιτεχνική, εικαστική πρόταση και πιστεύω ότι μαζί με την εικονογράφο την Βιβή Μαρκάτου, το καταφέραμε...

ΕΡΩΤΗΣΗ 2: Πώς αποφασίσατε να στραφείτε στην συγγραφή ενός παιδικού βιβλίου;

K.T. Με ενδιαφέρει το παραμύθι ως λογοτεχνικό είδος. Η γιαγιάδες μου είναι παραμυθούδες , οι παππούδες μου επίσης. Μου εμφύσησαν από μικρή ηλικία την λαϊκή παράδοση, την προφορική αφήγηση, τα υφολογικά στοιχεία των λαϊκών παραμυθιών, τα μυθολογικά χαρακτηριστικά που είναι πάνω από την καθημερινή ζωή και πιο κοντά στην φυσική αρμονία . Συνεπώς ο κόσμος του παραμυθιού και του παιδικού βιβλίου με συν-κινεί, με δονεί. Ενέχει κατεξοχήν ενθουσιασμό και μεγάλα ποσά συναισθήματος. Με εκφράζει.

ΕΡΩΤΗΣΗ 3: Ποια η πηγή έμπνευσης της ιστορίας του βιβλίου σας; Πόσος χρόνος χρειάστηκε για να ολοκληρώσετε την συγγραφή του;

K.T. Θα έλεγα ότι έμπνευση είναι η ταύτιση της αίσθησης, της σκέψης και της δημιουργίας μια χρονική στιγμή. Δηλαδή το σημείο της σύλληψης όπου τα προαναφερθέντα συγκλίνουν και προκύπτει μια ιδέα η οποία έχει την απαραίτητη ισχύ για να δώσει ώθηση στο λογοτεχνικό άλμα του συγγραφέα. Στην προκειμένη περίπτωση η ιδέα προέκυψε μέσα από την καθημερινή παρατήρηση και αλληλεπίδραση μου με γονείς, εκπαιδευτικούς και μαθητές. Παρατήρησα ότι κάποια παιδιά μπερδεύανε το 3 με το ε, το 9 με το 6, το 7 με το F, και άλλα. Αυτό μου έδωσε την αφορμή να δημιουργήσω μια σειρά από δημιουργικές δραστηριότητες. Κατά τη διάρκεια των δραστηριοτήτων "ενσαρκώθηκαν" οι χαρακτήρες των αριθμών και τελικά το βιβλίο "Οι κυρίες και οι κύριοι Αριθμοί". Για την ολοκλήρωση του έργου χρειάστηκε να περάσουν περίπου δύο χρόνια.

ΕΡΩΤΗΣΗ 4: Τί θα επιθυμούσατε να ‘’κοινωνήσετε’’ στα μικρά παιδιά μέσα από την ιστορία του βιβλίου σας;

K.T. "Οι κυρίες και οι κύριοι Αριθμοί" είναι πολυσχιδείς χαρακτήρες με εκπαιδευτικές εκφάνσεις και ιδιαιτερότητες . Μέσα λοιπόν από αυτό το βιβλίο επιχειρώ να αναδείξω μια σειρά από καθημερινά κοινωνικά ζητήματα, όπως η μοναξιά, το μπούλιγνκ, οι διακρίσεις, ο σεβασμός, η μόλυνση του περιβάλλοντος, η εκμετάλλευση και πολλά ακόμη, καθώς και να επικοινωνήσω στα μικρά και τα μεγάλα παιδιά την ομορφιά και την σημασία της φιλίας, της αποδοχής της μοναδικότητας και της διαφορετικότητας του κάθε ανθρώπου. Να επικοινωνήσω την δύναμη της συμπερίληψης, της συν-δημιουργίας, της φαντασίας, της αλήθειας, την ισχύ της ομάδας, τη χαρά του παιχνιδιού, την ανιδιοτέλεια. 

ΕΡΩΤΗΣΗ 5: Ποια τα οφέλη της ανάγνωσης βιβλίων από μικρή ηλικία;

K.T. Αρχικά τι σημαίνει ανάγνωση. Γιατί κατανοώντας τη σημασία προσεγγίζουμε την "μικρή ηλικία". Ανάγνωση είναι η αναγνώριση των συμβόλων ενός κειμένου και η απόδοση τους μεγαλόφωνα ή σιωπηλά. Τα σύμβολα όμως δεν περιορίζονται μόνο στο κείμενο αλλά περιέχονται και στην εικόνα ενός βιβλίου. Θα τολμούσα να πω χωρίς να είμαι ειδικός πάνω στο θέμα ότι μπορούμε να αποκομίσουμε οφέλη μέσω της ανάγνωσης βιβλίων από την πρώτη μέρα της ζωής μας. Κάθε βιβλίο είναι ένα "σύμπαν". Έχει το δικό του αξιακό σύστημα. Η ανάγνωση βιβλίων από μικρή ηλικία συμβάλλει στην ανάπτυξη της ενσυναίσθησης και των συναισθημάτων, την ενδυνάμωση του εγκεφάλου, της μνήμης, του λεξιλογίου, της δημιουργίας προτύπων...κ.α. Η μεγαλόφωνη ανάγνωση ενισχύει τις επικοινωνιακές, τις εκφραστικές και τις ακουστικές δεξιότητες του παιδιού, δίνει αφορμή για διάλογο μεταξύ παιδιού και γονιού. Η ανάγνωση ενός προσεχτικά επιμελημένου (συντακτικά και εικαστικά) παιδικού βιβλίου συμβάλει στην πολύ - αισθητική αντίληψη του περιβάλλοντος.

ΕΡΩΤΗΣΗ 6: Πώς ένα παραμύθι δύναται να αναπτύξει την κριτική ικανότητα και σκέψη των παιδιών;

K.T. Εξαρτάται από το παραμύθι και τα διδάγματα που φέρει. Υπάρχουν παραμύθια που ενισχύουν την αναγνώριση και διαχείριση των συναισθημάτων. Άλλα που καλλιεργούν γνωστικές δεξιότητες οι οποίες στην πορεία συμβάλλουν στην επίλυση προβλημάτων. Επίσης τα λαϊκά παραμύθια διδάσκουν την τοπική παράδοση αλλά και τις παραδόσεις άλλων λαών. Τα παραμύθια προσφέρουν μια θέαση κόσμου, του παρελθόντος, του παρόντος και του μέλλοντος. Το ταξίδι λοιπόν στον κόσμο του παραμυθιού αναπτύσσει την κριτική ικανότητα και σκέψη των παιδιών γιατί μέσα από αυτό τα παιδιά αποκτούν γνώση, τοποθετούνται δυναμικά μέσα στο κοινωνικό τους περιβάλλον και με άπειρη φαντασία δημιουργούν τον δικό τους κόσμο. 

ΕΡΩΤΗΣΗ 7: Είναι, τελικά, τα παιδιά οι πιο αυστηροί κριτές και το πιο απαιτητικό κοινό;

K.T. Τίποτα από τα δύο. Τα παιδιά είναι δημιουργοί, συν- δημιουργοί. Μπορεί να διαβάζουν την ίδια ιστορία με επιμονή και συνέπεια για ένα μήνα και έπειτα να μην την ξαναδιαβάσουν ποτέ. Μπορεί να αλλάξουν μια ιστορία και να την κάνουν κάτι άλλο, δικό τους. Τα παιδιά έχουν μια πολύ σοβαρή "εργασία" και αυτή είναι το παιχνίδι. Θεωρώ ότι το βιβλίο είναι μέρος του παιχνιδιού τους. Ως συγγραφέας λοιπόν επιχειρώ μέσα από το συγκεκριμένο έργο να προσφέρω αυτή τη δυναμική του παιχνιδιού.

ΕΡΩΤΗΣΗ 8: Τέλος, τί θα συμβουλεύατε τους νέους συγγραφείς που επιθυμούν να γράψουν βιβλία για παιδιά;

K.T. Για τους νέους συγγραφείς δεν έχω συμβουλές. Θεωρώ πιο σημαντικά τα παραδείγματα, τις εμπειρίες, τη γνώση, τη μελέτη, την έρευνα, το πολύ διάβασμα, την άσκηση...ο κάθε συγγραφέας δίνει τη δική του "μάχη" με τη γλώσσα και βρίσκει το δρόμο του ως δημιουργός. 

Σας ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο σας καί τις απαντήσεις σας.

Με εκτίμηση, Κυριακή Γανίτη από το blog Dominica Amat

Διαβάστε την κριτική μου για το βιβλίο εδώ: https://www.dominicamat.gr/2023/12/blog-post_18.html

Συνέντευξη με τον συγγραφέα Κωνσταντίνο Τζίμα Συνέντευξη με τον συγγραφέα Κωνσταντίνο Τζίμα Reviewed by Dominica on Δεκεμβρίου 28, 2023 Rating: 5

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Εικόνες θέματος από sndr. Από το Blogger.