Συνέντευξη με την συγγραφέα Δέσποινα Καραμήτσου
Η ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΡΑΜΗΤΣΟΥ
Γράφει η Κυριακή Γανίτη(Dominica Amat)
Σημερινή μου καλεσμένη στη στήλη των συνεντεύξεων η συγγραφέας Δέσποινα Καραμήτσου. Την ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο και τις απαντήσεις της. Από τις εκδόσεις Ελκυστής κυκλοφορεί το βιβλίο της, με τίτλο ''Ο κρυμμένος θησαυρός''. Της εύχομαι να είναι καλοτάξιδο. Για όσους/ες επιθυμούν να το διαβάσουν, μπορούν να το προμηθευτούν από κάποιο βιβλιοπωλείο, είτε από το επίσημο site του εκδοτικού.
Πάμε να δούμε τι μοιράστηκε μαζί μας...
ΕΡΩΤΗΣΗ 1: Από τις εκδόσεις Ελκυστής κυκλοφορεί το παιδικό σας παραμύθι με τίτλο ''Ο κρυμμένος θησαυρός''. Να είναι καλοτάξιδο. Μπορείτε να μας πείτε λίγα λόγια γι’ αυτό;
Δ.Κ. Πρόκειται για μια συναρπαστική ιστορία για τη φιλία, την τόλμη, την συνεργασία και την ανάγκη να νοιαζόμαστε για το φυσικό περιβάλλον και να το προστατεύουμε.
Ένας ιππόκαμπος με μυαλό ξυράφι, ένα δυνατό χταπόδι και ένας αστερίας που φοβάται… ξεκινούν για εξερεύνηση και μπλέκουν σε περιπέτειες στην προσπάθειά τους να σώσουν τον θησαυρό που κρύβει ο βυθός.
Θα τα καταφέρουν μόνοι τους ή θα χρειαστούν βοήθεια για να αντιμετωπίσουν τις διάφορες απρόοπτες καταστάσεις ; Θα το μάθετε αν διαβάσετε το βιβλίο!
ΕΡΩΤΗΣΗ 2: Τί είναι αυτό που σας ελκύει στη συγγραφή παιδικών βιβλίων;
Δ.Κ. Είναι ιδιαίτερη πρόκληση για μένα το παιδικό βιβλίο για δύο λόγους. Πρώτον επειδή μπορώ να συνοδεύσω την ιστορία με τις εικόνες και χρώματα που αιχμαλωτίζουν όσο και οι λέξεις και δεύτερον επειδή πρέπει να κερδίσω τον αναγνώστη είτε αυτός είναι παιδί είτε είναι μεγάλος, διότι αν ο ενήλικος δεν εγκρίνει το παραμύθι δεν θα το επιλέξει να το διαβάσει στο παιδί.
ΕΡΩΤΗΣΗ 3: Ποια η πηγή έμπνευσης της ιστορίας του βιβλίου σας; Πόσος χρόνος χρειάστηκε για να ολοκληρώσετε την συγγραφή του;
Δ.Κ. Ο βυθός της θάλασσας αποτελεί για μένα ανεξάντλητη πηγή έμπνευσης. Έτυχε, λοιπόν, πριν από δυο χρόνια, να διαβάσω ένα μικρό παραμύθι για έναν ιππόκαμπο που η εικόνα του ήταν πραγματικά τρομακτική. Σκέφτηκα πως θα μπορούσα να τον ζωγραφίσω πολύ πιο συμπαθητικό! Το παραμύθι εκείνο με απώθησε καθώς παρουσίαζε τον ιππόκαμπο με χαμηλή αυτοπεποίθηση, δίχως φίλους και τόσο γεμάτο από ντροπή για την εμφάνισή του που τον οδηγεί στην απομόνωση του σπιτιού του. Δεν με κέρδισε με λίγα λόγια. Δεν θα το διάβαζα στο παιδί μου. Αντίθετα, με προβλημάτισε και με ώθησε να οραματιστώ ένα πολύ πιο ελκυστικό και ταλαντούχο ιππόκαμπο! Έτσι, πήρε μορφή ο Πάρης και διαμορφώθηκε ο χαρακτήρας του και μετά ακολούθησε η ιστορία. Χρειάστηκε καθημερινή δουλειά περίπου έξι ωρών για τέσσερις μήνες( ένας μήνας για τη συγγραφή, δύο μήνες για την εικονογράφηση κι άλλος ένας μήνας για την σελιδοποίηση, δηλαδή το πάντρεμα του κειμένου με την εικόνα πάνω στις σελίδες).
ΕΡΩΤΗΣΗ 4: Τί θα επιθυμούσατε να “κοινωνήσετε’’ στα μικρά παιδιά μέσα από την ιστορία του βιβλίου σας;
Δ.Κ. Θα ήθελα τα παιδιά να ταυτιστούν με τους ήρωες και να ψάξουν να βρουν ποιος θησαυρός βρίσκεται κρυμμένος πίσω από τις λέξεις. Να προβληματιστούν τόσο για το περιβάλλον και την προστασία του όσο και για την προστασία της φιλίας που είναι ανεκτίμητη αξία στη ζωή μας. Επίσης να αναλογιστούν πως πρέπει να συμπεριφερόμαστε στους φίλους μας και μέχρι ποιο σημείο μπορούμε να φτάσουμε για να τους προστατεύσουμε.
ΕΡΩΤΗΣΗ 5: Ποια τα οφέλη της ανάγνωσης βιβλίων από μικρή ηλικία;
Δ.Κ. Είμαι πολύ χαρούμενη διότι οι πιο μικροί αναγνώστες μου είναι βρέφη (2 – 12 μηνών) που τους διαβάζουν το παραμύθι οι γονείς ενώ πίνουν το γάλα τους με το μπιμπερό. Έτσι γεννιούνται οι αναγνώστες! Η φιλαναγνωσία πρέπει να καλλιεργείται από την κούνια.
Όταν το παιδί διαβάζει ή του διαβάζουν βιβλία από μικρό τότε αποκτά μεγαλύτερη φαντασία, καλύτερη έκφραση, πλουσιότερο λεξιλόγιο. Η παρακολούθηση της πλοκής ενισχύει την προσοχή και την μνήμη. Αναπτύσσει καλύτερη σχέση με τους γονείς, εκφράζει πιο εύκολα τα συναισθήματά του και αποχτά μεγαλύτερη ενσυναίσθηση.
Μέσα από τις περιπέτειες των ηρώων, τα παιδιά έρχονται σε επαφή με προβλήματα, διλήμματα και αποφάσεις, μαθαίνοντας να σκέφτονται για τα αίτια και τις συνέπειες των πράξεων. Αναρωτιούνται τι θα έκαναν τα ίδια στη θέση του ήρωα, αν θα έπρεπε να ενεργήσουν διαφορετικά ή αν το τέλος ήταν
δίκαιο.
ΕΡΩΤΗΣΗ 6: Πώς ένα παραμύθι δύναται να αναπτύξει την κριτική ικανότητα και σκέψη των παιδιών;
Δ.Κ. Ένα παραμύθι μπορεί να αναπτύξει την κριτική ικανότητα και σκέψη των παιδιών μόνον αν ακολουθεί συζήτηση με τον γονιό ή τον δάσκαλο. Όταν τα παιδιά συζητούν ένα παραμύθι με τους γονείς ή τους δασκάλους, μαθαίνουν να εκφράζουν άποψη, να αιτιολογούν τη γνώμη τους και να ακούν διαφορετικές απόψεις. Ακούγοντας ή διαβάζοντας μια ιστορία, μαθαίνουν να παρατηρούν τα γεγονότα, να αναγνωρίζουν αιτίες και αποτελέσματα, και να βγάζουν συμπεράσματα.
ΕΡΩΤΗΣΗ 7: Είναι, τελικά, τα παιδιά οι πιο αυστηροί κριτές και το πιο απαιτητικό κοινό;
Δ.Κ. Νομίζω πως ναι, είναι πιο απαιτητικά διότι έχουν μικρότερο φάσμα προσοχής. Πρέπει μια ιστορία να μπορεί να τους κρατήσει σε εγρήγορση, να διατηρήσει αμείωτο το ενδιαφέρον τους, να κεντρίσει την περιέργειά τους ενώ ταυτόχρονα δεν πρέπει να είναι ούτε απλοϊκή, ούτε δυσνόητη.
ΕΡΩΤΗΣΗ 8: Τέλος, τί θα συμβουλεύατε τους νέους συγγραφείς που επιθυμούν να γράψουν βιβλία για παιδιά;
Δ.Κ. Θα τους συμβούλευα να αφήσουν ελεύθερη την φαντασία τους και να ξεκινήσουν να γράφουν χωρίς άλλη καθυστέρηση! Η φαντασία είναι η καρδιά κάθε δημιουργίας και ο χώρος όπου όλα μπορεί να συμβούν. Είναι μια σπίθα που γεννά ιδέες εικόνες και ιστορίες. Χωρίς αυτήν ο κόσμος δεν θα μπορούσε να πάει μπροστά.
Σας ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο σας και τις απαντήσεις σας.
Με εκτίμηση, Κυριακή Γανίτη από το blog Dominica Amat
Διαβάστε την κριτική μου για το βιβλίο εδώ: https://www.dominicamat.gr/2025/10/blog-post_59.html
Συνέντευξη με την συγγραφέα Δέσποινα Καραμήτσου
Reviewed by Dominica
on
Οκτωβρίου 20, 2025
Rating:
Δεν υπάρχουν σχόλια: