Συνέντευξη με τη συγγραφέα Μάρω Άντωνα

 


Γράφει η Κυριακή Γανίτη(Dominica Amat)


    Σημερινή μου καλεσμένη στην στήλη των συνεντεύξεων η συγγραφέας Μάρω Άντωνα. Την ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο καί τις απαντήσεις της. Από τις εκδόσεις Συμπαντικές Διαδρομές κυκλοφορούν τα παιδικά της παραμύθια με τίτλους ''Λύκε,λύκε είσαι΄δω;" & ''Μια φορά και... τρεις καιροί" . Της εύχομαι να είναι καλοτάξιδα. Για όσους/ες επιθυμούν να τα διαβάσουν,μπορούν να τα προμηθευτούν είτε από το επίσημο site του εκδοτικού,είτε από κάποιο βιβλιοπωλείο.

                                                     Για να δούμε τι μοιράστηκε μαζί μας...


ΕΡΩΤΗΣΗ 1: Θα ξεκινήσω με μία ερώτηση που κάνω σε όλους τους συγγραφείς. Πώς μπήκε η συγγραφή στην ζωή σας;


Μ.Α. Θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για την ωραία παρουσίαση των παραμυθιών μου στο blog σας  και την ευκαιρία που μου δίνετε να εκφράσω τις απόψεις μου.

Πάντα μου αρέσει ο γραπτός λόγος. Ο πλούτος κάθε γλώσσας διασώζεται μέσω του γραπτού λόγου.

Το έναυσμα της συγγραφής μού το έδωσε ένας διαγωνισμός συγγραφής παιδικού παραμυθιού τον οποίο διοργάνωνε το πανεπιστήμιο της Badajoz ( πρωτεύουσα της ομώνυμης επαρχίας της Ισπανίας).

Ήταν μια πρόκληση γιατί ο διαγωνισμός απευθυνόταν σε όλους τους ισπανόφωνους ανεξάρτητα καταγωγής,με ελεύθερο θέμα. Είχα την χαρά να πάρω το δεύτερο βραβείο σε ένα διαγωνισμό που κριτές ήταν μαθητές/τριες δημοτικών σχολείων.


ΕΡΩΤΗΣΗ 2: Από τις εκδόσεις Συμπαντικές Διαδρομές κυκλοφορούν τα παιδικά παραμύθια σας με τίτλους ‘’Λύκε,λύκε είσαι΄δω;" & ''Μια φορά και... τρεις καιροί". Να είναι καλοτάξιδα. Μπορείτε να μας πείτε λίγα λόγια γι’αυτά;


Μ.Α. Για το βιβλίο « Μια φορά και… τρεις καιροί» επηρεάστηκα από τον ισπανικό διαγωνισμό που έπρεπε το παραμύθι να περιλαμβάνει τρεις ιστορίες με κοινό θέμα. Η φιλία,πιστεύω,είναι ανεκτίμητη. Οι φίλοι μας είναι επιλογή μας και θα πρέπει να υπάρχει μια αμοιβαιότητα σχέσεων που στηρίζεται στην αποδοχή και την κατανόηση.

Δούλεψα αρκετά χρόνια ως δασκάλα και διαπίστωσα ότι τα παιδιά που δεν έχουν φίλους/ες στο σχολείο είναι δυστυχισμένα. Θυμάμαι όταν τα παιδιά ήταν μικρά,όταν επέστρεφαν από το σχολείο πάντα τους ρωτούσα αν είχαν παίξει κι όχι τι είχαν μάθει. Οι σωστές φιλίες μας βοηθούν να αναπτυχθούμε ορθά.

Για αυτό το βιβλίο με βράβευσε ο Κυπριακός Σύνδεσμος Παιδικού Νεανικού Βιβλίου,ως πρωτοεμφανιζόμενο συγγραφέα.



Το «Λύκε, λύκε, είσαι ‘δω» είναι το δεύτερο στη σειρά. Στην εποχή που ζούμε,δυστυχώς πολλοί άνθρωποι κρίνουν και πολλές φορές κατακρίνουν άλλους ανθρώπους με βάση την κοινωνική τους τάξη,το θρήσκευμα και τη καταγωγή τους. Γινόμαστε καθημερινά μάρτυρες ρατσιστικών σχολίων και πράξεων σε ανθρώπους που ο πόλεμος και η μοίρα έφερε στα μέρη μας.

Επέλεξα πρωταγωνιστές τους λύκους,γιατί σαν ζώα μου αρέσουν. Είναι σύμβολα δύναμης και ελευθερίας και τα παιδικά παραμύθια τους αδικούν βάζοντας τους συνέχεια στη θέση του «κακού». Ο Τριβιζάς τους αποκατάστησε γράφοντας τα «Τρία μικρά λυκάκια».


ΕΡΩΤΗΣΗ 3: Ποιο το νόημα που θα θέλατε να περάσετε μέσα από τα βιβλία σας προς τους μικρούς αναγνώστες;


Μ.Α. Θα ήθελα οι αναγνώστες μου να «μπουν» στη θέση του αδικημένου. Πριν καταδικάσουν κάποιον με λόγια ή πράξεις να δουν και την άλλη πλευρά. Η αλήθεια δεν είναι μόνο η δική μας. Έχει πολλές όψεις.

Τα αισθήματα που βιώνουν οι ήρωες είναι αυτά που νιώθουμε όλοι. Όλοι θέλουμε να μας αγαπούν,να μας βοηθούν και να μην μας περιθωριοποιούν. Θέλω να πιστεύω,ότι η νέα γενιά θα ξεπεράσει τις προκαταλήψεις και τις φοβίες για ό,τι είναι διαφορετικό. Είμαστε ωραίοι γιατί διαφέρουμε.


ΕΡΩΤΗΣΗ 4: Γιατί θα πρέπει να μεταδώσουμε από μικρή ηλικία στα παιδιά την αγάπη για την ανάγνωση βιβλίων;


Μ.Α. Όταν ήμουν μικρή,το διάβασμα ήταν σημαντικό,γιατί δεν υπήρχε η τεχνολογία. Παίζαμε στες αλάνες,αλλά πάντα υπήρχε χρόνος για να διαβάσουμε. Διαβάζαμε στον ελεύθερο μας χρόνο,τα βράδια πριν κοιμηθούμε.

Οι Κινέζοι λένε «μια εικόνα , χίλιες λέξεις». Μια εικόνα σίγουρα περιγράφει ότι χίλιες λέξεις. Οι χίλιες όμως λέξεις των βιβλίων,δημιουργούν την δική μας μοναδική εικόνα.

Το σχολείο προσπαθεί να καλλιεργήσει την φιλαναγνωσία στους μαθητές/τριες αν και όχι πάντα με το σωστό τρόπο. Η δραστηριότητα «διάβασε ένα βιβλίο και γράψε την περίληψη» από την πείρα μου στα σχολεία,φέρνει τα αντίθετα αποτελέσματα.

Το διάβασμα των βιβλίων δεν πρέπει να θεωρείται εξαναγκασμός για τα παιδιά,αλλά μια ευχάριστη ενασχόληση. Το παράδειγμα των ενηλίκων μιμούνται τα παιδιά. Οι γονείς με το παράδειγμά τους θα προτρέψουν τα παιδιά τους στο διάβασμα βιβλίων. 


ΕΡΩΤΗΣΗ 5: Πώς ένα παραμύθι δύναται να αναπτύξει την κριτική ικανότητα και σκέψη των παιδιών;


Μ.Α. Οι ήρωες των παραμυθιών είναι μια μεταφορική προσέγγιση των ανθρώπων. Ζουν και δρουν σε έναν παραμυθένιο κόσμο,που όμως θυμίζει την κοινωνία των ανθρώπων.

Σε όλα τα παραμύθια υπάρχει η σύγκρουση ανάμεσα στο καλό και το κακό και στην επικράτηση του πρώτου.

Μέσα από ένα παραμύθι ένα παιδί ταυτίζεται με τον ήρωα,για αυτό οι ήρωες πρέπει να έχουν πανανθρώπινες αξίες και ιδανικά,ώστε το παιδί ακόμα κι αν στη κοινωνία που ζούμε δεν επικρατεί το καλό,να πιστέψει ότι ο κόσμος θα μπορούσε να είναι καλύτερος και ότι η τιμιότητα,η ειλικρίνεια,η ακεραιότητα του χαρακτήρα εκτιμάται. 


ΕΡΩΤΗΣΗ 6: Πώς πήρατε την απόφαση να γράψετε παιδικά παραμύθια;


Μ.Α. Η δική μου γενιά μεγάλωσε με τα παραμύθια. Η τηλεόραση και το διαδίκτυο δεν ήταν τόσο διαδεδομένα. 

Μεγάλωσα σε μια γειτονιά που τα βράδια οι γείτονες μαζεύονται στο «στενόν» που στα κυπριακά σημαίνει γειτονιά,κατέφθαναν με την καρέκλα τους και ως αργά έλεγαν εκτός από τα συνηθισμένα γεγονότα της μέρας και ιστορίες από τα παλιά. Εμείς τα παιδιά ακούαμε μαγεμένα ιστορίες που είχαν συμβεί πριν χρόνια,για ανεκπλήρωτους έρωτες,για τοκογλύφους για καθημερινά κατορθώματα των ανθρώπων,για την ελπίδα ότι όλα θα γίνουν καλύτερα και παραμύθια. 

Η αφήγηση,πιστεύω ,είναι η συσσωρευμένη μνήμη των ανθρώπων. Αφηγούμαστε όσα θέλουμε να θυμόμαστε.

Τα βράδια του χειμώνα,όταν δεν βγαίναμε στο «στενόν» η μητέρα μου,η οποία είχε πάει μέχρι τη Δευτέρα του δημοτικού,μας έλεγε παραμύθια από μνήμης.

Το παραμύθι είναι συνυφασμένο με την παιδική μου ηλικία και μου αρέσει το «μαγικό»,εκείνο που θα μπορούσε να αλλάξει τον κόσμο.


ΕΡΩΤΗΣΗ 7: Είναι,τελικά,τα παιδιά οι πιο αυστηροί κριτές και το πιο απαιτητικό κοινό;


Μ.Α. Τα παιδιά έχουν ακόμα την ειλικρίνεια να πουν την γνώμη τους χωρίς τις κοινωνικές συμβατικότητες ή τα διεμπλεκόμενα συμφέροντα των ενήλικων. 

Τολμούν ακόμα,να απορρίπτουν ή να εγκρίνουν ένα βιβλίο,γιατί  το «πρέπον» δεν έχει καταστρέψει ακόμα τον αυθορμητισμό τους.


ΕΡΩΤΗΣΗ 8: Επιλέγετε να γράφετε ένα βιβλίο χρησιμοποιώντας ένα πλάνο/σχεδιάγραμμα,ή αφήνετε να σας οδηγήσουν οι ήρωες και η ιστορία του.


Μ.Α. Γενικά δεν είμαι άνθρωπος των πλάνων και των σχεδιαγραμμάτων. Βρίσκω το θέμα που με ενδιαφέρει και δημιουργώ την ιστορία στο μυαλό μου. Το επεξεργάζομαι όταν ασχολούμαι με μικροπράγματα της καθημερινότητας. Όταν αρχίσω να γράφω,οι ήρωες οδηγούν την πλοκή και τους διαλόγους και πολλές φορές γίνονται ανατροπές από το αρχικό σχέδιο. 

Το γράψιμο,για μένα,είναι μια δημιουργική ενασχόληση.


ΕΡΩΤΗΣΗ  9: Σαν αναγνώστρια,τί είδους βιβλία προτιμάτε να διαβάζετε;


Μ.Α. Όταν ήμουν μαθήτρια διάβαζα ό,τι έβρισκα στη βιβλιοθήκη του σχολείου,γιατί δεν είχα την ευκαιρία να αγοράζω βιβλία,όμως είχα την τύχη να διαβάσω Καζαντζάκη, Λουντέμη,Ντοστογιέφσκι,Τολστόι κ.α. και να δημιουργήσω το δικό μου λογοτεχνικό κριτήριο.

 Τώρα διαβάζω κυρίως ξένη λογοτεχνία. Μου αρέσουν πολλοί συγγραφείς. Δεν έχω συγκεκριμένο είδος που μου αρέσει,φτάνει να είναι καλογραμμένο και ευφάνταστο. Δεν μου αρέσουν οι γλυκανάλατες ιστορίες αγάπης. 

Ο συγγραφέας που με επηρέασε σαν άνθρωπο είναι ο Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκεζ. Έμαθα ισπανικά,γιατί ήθελα να τον διαβάσω στο πρωτότυπο και ονειρεύομαι κάποια μέρα να πάω στην Κολομβία. Η γραφή του,η θεματογραφία του με ενθουσιάζουν.


ΕΡΩΤΗΣΗ 10: Τέλος,τί θα λέγατε στα μικρά παιδιά που μεγαλώνοντας επιθυμούν να ασχοληθούν με την συγγραφή;


Μ.Α. Η καλή γνώση της γλώσσα είναι ένα εργαλείο για τη συγγραφή,γι΄αυτό μελετήστε,γνωρίστε και αγαπήστε την. Γράφετε στην ελληνική κι όχι greekenglish ακόμα και τα μηνύματα σας.  

Διαβάστε βιβλία ώστε να γνωρίσετε πολλούς τρόπους γραφής,ώστε να επιλέξετε ποιο σας ταιριάζει και παράλληλα θα βελτιώσετε το κριτήριο μας για τη «καλή Λογοτεχνία».


Σας ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο σας καί τις απαντήσεις σας.

Με εκτίμηση,Κυριακή Γανίτη από το blog Dominica Amat


Διαβάστε εδώ την κριτικη μου για τα βιβλία: https://dominicamat.blogspot.com/2021/09/blog-post_7.html






Συνέντευξη με τη συγγραφέα Μάρω Άντωνα Συνέντευξη με τη συγγραφέα Μάρω Άντωνα Reviewed by Dominica on Σεπτεμβρίου 17, 2021 Rating: 5

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Εικόνες θέματος από sndr. Από το Blogger.